مشكلتك انك خجول؟!!!عااوز تبقى جرئ ؟!! يبقى دخلت المكان الصح



انت خجول ؟؟؟؟جداااااااااااااااااا ..... بتخاف تتعامل مع الناس ؟؟ عندك رهاب اجتماعى ايه رأيك نعرف الاول يعنى ايه رهاب اجتماعى؟؟؟
الرهاب (الخوف) الاجتماعي Social Phobia
إن ما يقارب من 10% من الناس يرهبون المناسبات الاجتماعية مما يؤثر سلبيا على حياتهم الاجتماعية والتعليمية والعملية وعلاقاتهم الشخصية بصورة كبيرة...

ولكن هل تعلم أن لهذه الحالات علاج جيد وفعال؟ لعلك تجد المساعدة لدى الطبيب النفسي.

هل ترهب (تتخوف) أن تكون مركز اهتمام ونظر الآخرين؟
هل تخاف من إحراج نفسك أمام الآخرين؟
هل تحاول غالبا تجنب أي من المواقف التالية؟:
التحدث في المجتمعات
الحديث مع المسئولين
حينما يتركز النظر عليك
الأكل أو الشرب أو الكتابة أمام الآخرين
حضور الحفلات
حينما تتعرض لأي موقف من المواقف المذكورة أعلاه، هل تعاني من الخجل واحمرار الوجه، الارتعاش، الاضطراب، الخوف من الاستفراغ أو الشعور المفاجئ بالرغبة إلى الذهاب إلى دورة المياه؟
إذا كانت إجابتك لأي من الأسئلة 1 أو 2 أو 3 بنعم فهناك احتمال أنك تعاني من الخوف الاجتماعي. وإذا كانت إجابتك أيضا للسؤال رقم 4 بنعم فإنك بالتأكيد تعاني من الخوف الاجتماعي.


ما هو الرهاب (الخوف) الاجتماعي؟ 

الرهاب (الخوف) الاجتماعي حالة طبية مرضية مزعجة جدا تحدث في ما يقارب واحد من كل عشرة أشخاص، وتؤدي إلى خوف شديد قد يشل الفرد أحيانا ويتركز الخوف في الشعور بمراقبة الناس.

إن هذا الخوف أكبر بكثير من الشعور العادي بالخجل أو التوتر الذي يحدث عادة في التجمعات بل إن الذين يعانون من الرهاب (الخوف) الاجتماعي قد يضطرون لتكييف جميع حياتهم ليتجنبوا أي مناسبة اجتماعية تضعهم تحت المجهر. إن علاقاتهم الشخصية ومسيرتهم التعليمية وحياتهم العملية معرضة جميعها للتأثر والتدهور الشديد. وكثير من المصابين يلجأون إلى الإدمان على الكحول أو المخدرات لمواجهة مخاوفهم.

تبدأ عادة حالة الرهاب (الخوف) الاجتماعي أثناء فترة المراهقة وإذا لم تعالج فقد تستمر طوال الحياة وقد تجر إلى حالات أخرى كالاكتئاب والخوف من الأماكن العامة والواسعة. 


ما هي الأعراض؟
تسبب حالة الرهاب (الخوف) الاجتماعي أعراضا مثل احمرار الوجه، رعشة في اليدين، الغثيان، التعرق الشديد، والحاجة المفاجأة للذهاب للحمام. إذا كنت تعاني من الرهاب (الخوف) الاجتماعي فمن المحتمل أنك تعاني من واحد أو أكثر من هذه الأعراض عندما تتعرض للمناسبة الاجتماعية التي تسبب الخوف. وفي بغض الحالات مجرد التفكير في تلك المناسبات يحدث القلق والخوف. إن المحاولة الجاهدة لمنع حدوث الأعراض قد تدفع المريض إلى تجنب هذه المناسبات بصورة نهائية مما يكون مدمرا للحياة الاجتماعية أيضا. 




عرفت دلوقتى يعنى ايه رهاب اجتماعى ؟؟!! طب انت بتعانى من المرض ده ؟؟ و ألا عندك شوية اعراض منه ؟؟ بتخاف تطلع الكلام علشان الناس متكسفكش؟؟ او عندك احساس ان الناس مش حتتقبل كلامك او حتستهزئ برأيك ؟؟
دلوقتى عاااوز تتخلص من الخخخخخخخخخخخجل ؟؟!!!!!!!!!
لو كانت اجبتك ايووووووووووووة....تعالى نعرف السر مع البرمجة اللغوية العصبية و نشوف ازاى البرمجة اللغوية العصبية حتساعدنا نكون ناس طبيعيين و اجتماعيين و نتعامل مع الناس بثقة و كمان نبقى محبوبين من الناس إللى حوالينا .......
يالا نبدأ .... توكل على الله و تعالى نشوف حنعمل ايه مع البرمجة اللغوية العصبية .....
اول حاجة علشان نغير سلوك فينا بقاله فترة كبيرة من الوقت , لازملنا شوية مجهود , و افتكر دايما انك لما تتعب اوى ان شاء الله حتلاقى نتيجة مرضية و ربنا حيشقيك بسرعة!!!!!متستغربش ايوةةةة يشفيك , انت مش عارف ان الخجل ده هو نوع من مرض الرهاب الاجتماعى !!!!!!
حنبتدى نطبق التمارين دى قبل منام علطول علشان تثبت فى العقل الباطن لانه مبينمش, طبعا بعد متصلى قيام الليل و تدعى ربك انه يعينك على شفاء نفسك , تأخد نفس عميق و تطلعه ببطء و تكرر ده كذا مرة , و مش حقولك اهمية التنفس مفيدة اد ايه للاسترخاء .... انت حتعرف بنفسك !!!!!
خلاص دلوقتى انت مسترخى و عقلك الباطن مستعد لاستقبال اى اوامر جديدة ؟؟؟؟؟ ابدأ كلم عقلك و اقوله " انا جرئ ", " الناس كلها متقبلانى" ........... و اى رسالة ايجابية تحاول توصلها لعقلك , يعنى تحاول تجيب كل الصفات الحلوة إللى انت عاوزها تكون موجودة فيك و بتتمناها و تحاول تقنع نفسك انها فيك , و خلى بالك .... اوعى تقول لعقلك كلمة " انا مش خايف" علشان عقلك حيترجمها "انا خايف" و حيحذف كلمة "مش" علشان بيحذف النفى,,,,, و تكرر الجمل دى اكتر من مرة علشان تبرمج عقلك الباطن على الايجابيات دى و يكون عندك ثقة فى نفسك فى المواقف إللى تقبلك, لان العقل الباطن حيطلع الايجابيات دى و حيقوى ثقتك فى نفسك...
تانى حاجة انك لو قبلتك مواقف محتاج فيها الجراة و الثقة فى النفس و حسيت برده بالخجل ,حاول تلغى اى افكار سلبية و مشاعر محزنة حتقابلك , يعنى متلتفتش لتأنيب ضميرك و متلومش نفسك ابدا , بالعكس حاول تفتكر اى موقف كنت شجاع فيه او حاول تلاقى حجج للخجل إللى كنت فيه ده , يعنى مثلا تقول لنفسك" انا لسه فى فترة العلاج " او " الحمد لله الخجل قل شوية عندى يعنى انا بدات اتحسن كتير" و بكده تحاول تطلع من مرحلة الاحباط و تحقيير نفسك لمرحلة الثقة بالنفس و حب نفسك"
ثالت حاجة تحاول تتعرف على الناس إللى تحس انها بتحبك وممكن تسمعك و تشجعك و تبعد عن الناس إللى بيسببولك احباط و بيستهزؤا منك دايما , علشان تقدر تتكلم معاهم براحتك و حاول برده تفتح مواضيع مع اهلك و تتخيلهم ناس غرباء عنك و تتحاول تتكلم و تحكى معاهم و بكده تكون بتدرب نفسك على التحدث مع الاخريين....
اخر حاجة انك لما تتعرض لموقف معين تقول إللى فى نفسك علطول و متستناش ان عقلك يقولك" متتكلمش علشان انت خجول "....يعنى متفكرش فى تصرفك والا فى رد فعل الناس ليك ,اتصرف بتلقائية و سيب رد الفعل بعدين و متلتفتش لرد فعل الناس عليك , و حاول تتخيل رد فعل جميل للناس و تلغى رد الفعل الوحش , تذكر نفسك دايما انك اخذت علشان تعالج نفسك و استعنت بالله على كده , فتاكد ان ربنا حيقف جنبك دايما ومش حيخذلك...... وحاول لما تكون فى موقف ممكن تخجل فيه ,انك تحاول تتنفس ببطء و تهدى نفسك و متتعصبش لان جهازك العصبى بيتاثر بسرعة و ده ممكن يسببلك مشاكل و الام فى معدتك , و افتكر انك كده بتضر نفسك و مش حتستفاد اى حاجة من خجلك , بالعكس حتضر صحتك و حتخلى الناس تاخد فكرة وحشة عنك , علشان كده تحاول تهدى نفسك خالص و اقول لنفسك يعنى الناس حتعملى ايه ؟؟؟ انا خايف منهم ليه,, مهما بشر زيه و كلنا فينا عيوب ...... و تتصرف بتلقائية و بهدوء........
وابقى شوف النتيجة عاملة ازاى ؟؟؟!!
و متنساش كثرة الاستغفار لانه مفتاح الاقفال,,,,,,
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته,,,,